Followers

Wednesday, August 18, 2010

berehat sebentar..

Alhamdulillah.. dah genap 8 hari kita berpuasa. mudah-mudahan puasa kita pd tahun ini menjadi lebih bermakna dan diberkatiNya. InsyaAllah. tp macam mane pula dengan kebun pokleh time2 puasa ni. kebun pokleh pon berpuasa juga ker? hmm.. kalu nak tau, jom kita tengok gambar2 kat bawah ni..ni mcm sayur kangkung aje...wah banyaknya kangkung.. sejak bila kebun cili bertukar jadi kebun kangkung?
cantik plak nampak kan? tapi kat celah mane pokok kangkung ni tumbuh? heran sungguh. nak tau kat mane? jeng.. jeng.. jeng..

V

V

V

V

V




haaa.. kat situ dia berkampung rupanya. patutlah Pokleh bising kangkung dok menjalar kat tengah2 kebun. ni sape la punya angkara gi tanam kangkung kat sini.
aduyaii.. sengal ubi betul la.
dah macam umah antu kan?
yg ni mcm baru lepas tsunami

time2 hujan ni, rumput cepat aje tinggi walaupon dah diracun dan dipotong
haa.. tulah dia perkembangan terkini dari kebun pokleh. takde sebarang kejadian yg tak elok pon berlaku kat sini. cuma kesuntukan masa dan tenaga kerja aje yg menyebabkan kebun kami nampak agak huru hara sket. lagipon bersempena bulan ramadhan ni, kami nak beri kesempatan utk diri masing2 berehat seketika. dlm erti kata yang mudah, kebun ditutup buat sementara waktu. insyaAllah, kebun kami akan pulih seperti sediakala selepas raya puasa ni.



4 comments:

agrohaiqal said...

nampaknye berehatlah bulan puasa ni.kangkung goreng pun sodap.ubi pun ade sengal....hehehe

Panglima Muda said...

cantinya kebun

Qaiza e-Collections said...

saya adalah pembekal chitosan,oligo & plant bag yang amat sesuai dalam pertanian (fertigasi/konvensional)

Salleh S Mohamed said...

As salamu'alaikum / Salam Sejahtera

Kami adalah agen utama bagi pengedaran GoGrow Kitosan (Chitosan) yang pertama dikilangkan di Sabah, Perangsang Organik diperbuat dari kulit-kulit binatang laut seperti udang, ketam dan kerang yang mengandungi kandungan kompaun polimer biodegradable yang dipanggil chitin. GoGrow Chitosan bertindak sebagai perangsang untuk tumbuh-tumbuhan menyerap nutrien dan baja dengan semulajadi dan sempurna serta daya tahan atau imun tanaman itu sendiri.

GoGrow Chitosan BUKAN baja, bukan hormon atau vitamin, bukan ubat dan bukan juga kimia, dan selamat untuk digunakan tanpa meninggalkan kesan sampingan.

Bagaimana Go-Grow Chitosan bertindak
1. Pembajaan Tanah - GoGrow Chitosan membantu mikrob menguraikan nutrisi bukan organik kepada bentuk organik agar boleh diambil oleh tanaman. Ia membantu membaiki keberkesanan sistem akar untuk lebih cekap menyerap zat makanan dalam tanah untuk dihantar kebahagian lain tanaman. Ia juga bekalkan kalium dan unsur zat-mikro dalam tanah yang sering kekurangan.
2. Anti Fungal - GoGrow Chitosan menghalang serangan oleh kulat dan ia juga membentuk lapisan kompoun fenolic yang menghalang sebarang kemasukan (penetration) sebarang patogen kulat. Chitosan menghalang reproduksi patogen termasuk menghalang gene yang akan mengeluarkan 'protease inhibators' yang menghalang serangan serangga pada tanaman.
3. Preservatif - Lapisan membran GoGrow Chitosan dapat mengawal buah-buahan daripada menjadi kuning atau coklat dan buah-buahan menjamin kualiti dengan cara menahan kandungan antosianin, flavonoid, dan semua polifenol dalam buah-buahan dari meningkat. Kajian membuktikan bahawa kitosan filem segar penyimpanan boleh mengelakkan buah-buahan dan sayur-sayuran (termasuk pic, pear, gooseberry Cina, timun, lada, anggur, strawberi, mangga, tomato, dan lain-lain) daripada mendapat reput dan rosak. Ia membantu memanjangkan masa penyimpanan dan jangka hayat. Bagaimana ia berfungsi: Membran Chitosan boleh menghalang kedua-dua penyerapan oksigen dan limpahan Karbon yang disebabkan oleh respirasi buah-buahan. Tetapi ia mendorong gas etilena yang bocor keluar, yang menghasilkan buah-buahan selepas menjadi masak. Melalui cara ini, ia menghalang kulat dari pembiakan dan menangguhkan buah-buahan dari masak.
4. Bio Pesticide - Apabila chitosan dibubuh pada tanah, GoGrow Chitosan akan membantu membentuk persekitaran sesuai bagi mengaktifkan bakteria pemakan chitin menghapuskan kulat (fungus) dan telur nematod dan organisma mengandungi chitin yang lain. Kulit kerang juga didapati akan menggalakan pengeluaran(secretion) enzim chitonase yang akan menguraikan chitin pada telur kutu daun, telur nematod dan patogen lain. Kahadiran chitin pada keliling tumbuhan ini sebagai biopestide asli (natural biopesticide) menyebabkan ia tidak memberi kesan toksik kepada haiwan lain seperti ikan, burung, tumbuhan lain dan organisma berfaedah.

AGEN DAN PENGEDAR DIALU-ALUKAN

Salleh S Mohamed
Sal Marketing & Services
6019-2288433 (Tel/whatsapp)
www.cbs-malaysia.com/index.php/chitosan

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my