Followers

Monday, February 20, 2012

Peristiwa di sebalik peristiwa

17 Feb 2012

Mlm ni balik dr keja, rasa best jer sbb esok weekend! boleh rest puas-puas. Yahooo dan paling best bile tengok kt dpn umah, ade khemah. bukan khemah kenduri kawen tp khemah ceramah agama sempena maulidur rasul oleh juara imam muda musim pertama.

ceramah ni bebetul kt bwh apartment tp kami prefer dgr dr dlm umah aje. ceramah berkisarkan sejarah nabi Muhammad SAW. cerita ttg sejarah kelahiran baginda, akhlak dan pengorbanan baginda berserta para sahabat. syahdu sgt bile menghayati intipati ceramah tu...

tp sy lebih teruja utk share 1 peristiwa sedih di sebalik ceramah ni... sepatutnya yg menjadi pengacara utk majlis ilmu ini ialah arwah Abdul Razak Arbain, dj separuh masa di radio IKIM, yg juga merupakan jiran sebelah umah kami. arwah terlibat dlm kemalangan di simpang rumah dan meninggal dunia di tempat kejadian. kemalangan ini berlaku sehari sebelum ceramah diadakan. arwah merupakan di antara org penting di sebalik majlis ini tp Allah lebih menyayangi beliau.

sebelum ceramah bermula, pengacara bidan terjun utk majlis ini sempat cerita detik-detik terakhir arwah. katanya "arwah pergi dlm keadaan tenang. semua urusannya mudah sgt. dan arwah pergi dlm keadaan senyum seperti tiada menanggung rasa sakit pun"

arwah semasa hayatnya mmg suka melibatkan diri dlm kegiatan amal. kami tak berpeluang mengenali arwah sbb kami baru pindah ke sini. tp dari cerita jiran2, arwah mmg suka senyum dan very helpful.

kemalangan ini berlaku selepas arwah menghantar anaknya ke sekolah menaiki motorsikal dan bertembung dgn sebuah lg motorsikal. Arwah mengalami pendarahan dlaman di kepala. mangsa yg lg sorang, masih lg dlm keadaan critical. sama-sama kita doakan agar beliau cepat sembuh. utk pengetahuan, kejadian ni berlaku bebetul kt laluan keluar masuk rumah kami. actually, simpang ni bukannya laluan yg sebok dan inilah kali pertama kejadian ini berlaku. mungkin mmg dah ajal dan kemalangan ini hanyalah penyebab. ape pun, Allah lbh mengetahui....

sebenarnya apa yg sy nak kongsikan di sini, ttg cara “pemergian” masing-masing. tertanya dlm hati ni, “ÿa allah, mcm mane bahagian aku nti?”

alhamdulillah, arwah mendapat bahagian yg boleh dikatakan cukup sempurna sewaktu hembusan nafasnya yg terakhir krn budipekerti arwah semasa hayatnya. rata-rata yg sy baca dan dgr ttg arwah, beliau mmg seorang yg baik dan tidak sombong. dgr khabar, kutipan derma utk keluarga allahyarham juga lumayan dan pembayaran utk pengebumiannya telah dilunaskan oleh pihak-pihak yg murah hatinya tanpa mahu mendedahkan identiti mereka kpd keluarga allahyarham. semoga Allah membalas jasa-jasa baik mereka. arwah pergi di waktu usia 46 thn. wpun hanya mengenali arwah selepas pemergiannya, terasa mcm ada sesuatu yg.. ntah.. susah nk dicirtekan dan krn itu, hati ini mendesak utk kongsi cerita ini di sini. dan lbh memeranjatkan, bila kawan2 btau ramai ofismate mereka nangis dan sedey atas pemergian arwah sdgkan mereka mengenali arwah hanya di radio shj. tak keterlaluan jika sy ckp, mungkin ini hikmah di sebalik kebaikan dan keikhlasan seseorg semasa hayatnya dan akhirnya meninggalkan kesan serta aura kebaikan utk diambil iktibar oleh org-org yg mahu berfikir.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan menempatkan arwah di kalangan org-org yg beriman. Al-Fatihah...

untuk maklumat lanjut mengenai arwah, sila layari www.ikimfm.my/ikimfm/


2 comments:

sue-ab said...

al fatihah..
errmm...cik su gi tak dengar ceramah tu?

Kebun Pokleh said...

che su? mestilah gi. 2 dlm 1. mendengar sambil memandang-mandang.. choiii....

asthagfirullah hal azimmmm...

sebut che su, teringat abg atan u. makin byk anak2 beliau yer.. alhamdulillah... :D

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my