Followers

Wednesday, October 28, 2009

Jom kita jalan-jalan lagi (Part 3)

Ingat lagi tak kami pernah cerita tentang benih Centill yang turut menjadi pilihan EZR Agro? Kalau tak ingat sila klik HPPNK Part 1dan HPPNK Part 3. Kali ni kami berpeluang mengunjungi ladang EZR Agro Tropika. Haa..minggu lepas sebenarnya kami banyak mengadakan lawatan secara tak formal ke ladang-ladang fertigasi. Lawatan ke ladang EZR ini merupakan lawatan terakhir kami pada minggu lepas. Jom kita tengok mcm mane rupa ladang EZR ini dengan lebih dekat.

Masih lagi mengekalkan cili padi variety Centill di ladang mereka
Ladang mereka di sini tidaklah berapa luas kerana di sini hanyalah sebagai "showroom" mereka sahaja.
Menurut Encik Norizan, benih Centill diakui berkualiti tinggi dan tahan penyakit, hasilnya memenuhi citarasa penggemar masakan pedas, dan tidak hairanlah benih ini dijual pada harga yang mahal kerana nilainya adalah cukup berbaloi. Anak pokok cili padi Centill yang baru disemai
Encik Norizan sedang menunjukkan "tempat kegemaran" serangga di sebalik daun. Walaupun lawatan kami ini secara mengejut, tapi Encik Norizan tidak lokek ilmu dan sudi berkongsi dengan kami. Jutaan terima kasih diucapkan kepada seluruh warga EZR Agro yang sudi meluangkan masa mereka pada petang itu.

No comments:

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my