Followers

Tuesday, July 21, 2009

Bomoh Lalat??

Di kebun pokleh, kami menggunakan khidmat bomoh lalat utk menghalau lalat buah dari kawasan kebun. Boleh dikatakan 99.9% lalat buah berjaya ditawan oleh bomoh lalat ini. Bomoh lalat atau pakar lalat ni, hanya didatangkan khas utk kebun pokleh. :) Antara peralatan yang digunakan ialah botol minuman kosong, sebaldi air paip, tisu, gunting, pisau, dawai halus, ubat yang telah dijampi dan tak lupa juga tuala untuk mengelap peluh :D

Pada bahagian tengah botol, ditebuk seperti tingkap untuk pergerakan keluar masuk lalat. Kemudian, lubang kecil ditebuk pada penutup botol. Gulungkan tisu (tisu saiz kecil memadai). Kemudian dawai dililitkan pada tisu dan diikat pada penutup botol. Dawai dibiarkan panjang supaya boleh digantung. Akhir sekali, botol2 tersebut diisi dengan air paip.

Proses menggantikan kandungan botol dengan air yang baru. Kita dpt saksikan reaksi muka mereka yang kelihatan serius menahan bau busuk air lalat yang telah digantung selama 2 minggu. Hehe.. Bomoh dan pembantunya saling berkerjasama. (yg mane 1 bomoh, yg mane 1 pembantu, hanya mereka sahaja yg tahu)

Tisu yang diikat pada dawai dan penutup botol dicelupkan ke dalam ubat lalat.

Kemudian tutupkan botol dengan penutup yang telah dicelupkan tisunya ke dalam ubat lalat sebentar tadi.

Seterusnya gantungkan botol di sekitar kawasan kebun. Dalam masa tidak sampai 1 jam, anda boleh lihat lalat-lalat buah mula mendekati botol tersebut kerana tertarik dengan aroma yang ada di dalam botol tersebut. Untuk makluman, botol ni boleh dibiarkan selama 1 minggu.

2 minggu kemudian, inilah hasil bomoh lalat.

Finally..inilah rahsia kami… ubat lalat ajaib.. Flymone. Kepada yang berminat utk mencuba ubat lalat Flymone, harganya tak mahal dan kami ada menjualnya. Sebarang urusan, sila emel ke kebunpokleh@yahoo.com.my.

No comments:

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my