Followers

Tuesday, July 21, 2009

Makhluk Asing di Kebun Pokleh

Hamama (Polyphagotarsonemus latus)
Ciri-ciri pokok yang telah diserang oleh makhluk gemok gedempul ni ialah daun menjadi kerekot, kerinting, mengecil dan pertumbuhan pokok akan terbantut. Daun juga akan bertukar menjadi warna perak dah gugur. Mahkluk asing ini gemar menyerang pada musim panas.
Diketuai oleh Aphid (Aphis craccivora)...kaum kerabatnya terdiri daripada A. gossypii, A. spiraecola, Myzus persicae, Toxoptera citricidus, Hysteroneura setarieae, Rhopalosiphum maidis. Mereka berasal dari keturunan Aphididae iaitu keluarga kutu. Mereka adalah agen pembawa (vektor) virus mozek. Mengakibatkan pertumbuhan daun terbantut, kerinting, kehijauan daun tidak seragam, berbelak hijau tua dan hijau muda. Urat daun berkerekot dan daun muda menjadi tirus dan keras. 1 info menarik mengenainya ialah,penyakit ini telah dikesan buat pertama kali di dunia bertempat di Malaysia.

Persoalannya di sini, adakah makhluk-makhluk asing ini juga yang telah menyerang pokok cili di kebun kami? Ciri-ciri tersebut ada pada pokok kami tapi tidak dapat dikenalpasti apa penyakit sebenar memandangkan kami kurang berpengalaman. Tindakan pantas yang kami ambil ialah dengan meng-quarantine-kan pokok-pokok yang disyaki. Memandangkan pokok-pokok tersebut sedang rancak mengeluarkan buah, kami terpaksa membiarkan dan sedang dalam proses merawat penyakit ini. Diharapkan juga kepada pakar-pakar @ rakan-rakan tani yang terbaca entry ini, untuk memberikan idea dan bantuan kepada kami.

No comments:

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my