Followers

Sunday, August 9, 2009

Jom ramai2 kita jadi petani moden

Fertigasi modul lengkap pertanian moden
Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my

SANA sini orang memperkatakan tentang teknik penanaman moden menggunakan kaedah fertigasi yang semakin mendapat sambutan menggalakkan.
Kelihatan agak mudah, namun mengaplikasikan teknik penanaman tersebut tanpa mendapat bimbingan lengkap mengenainya mungkin akan memberi kesukaran kepada pengusahanya.
Justeru, bagi memberi peluang kepada individu mempelajari teknik tersebut dengan lebih terperinci, Utusan Malaysia dengan kerjasama Agrobank dan syarikat konsultan, Malayan Agro Consult Sdn. Bhd. (Mayconsult) telah menganjurkan Bengkel Usahawan Fertigasi Bersama MEGA pada 29 Mei lalu.
Pengurus Pusat Latihan Agrobank, Abdul Shukor Abdul Jabbar berkata, kursus tersebut sememangnya popular di kalangan mereka yang berminat untuk memulakan projek fertigasi.
''Kursus ini popular kerana memberi fokus kepada penyampaian pengetahuan dan maklumat mengenai teknologi penanaman secara moden.
''Apa yang menarik, para peserta akan didedahkan dengan modul penanaman secara menyeluruh bermula dari peringkat penanaman sehinggalah dipasarkan,'' katanya ketika merasmikan bengkel tersebut di Kajang, Selangor baru-baru ini.
Kesemua mereka terdiri daripada pelbagai latar belakang seperti golongan profesional, pelajar dan juga petani yang datang bukan sahaja dari Lembah Klang malah dari negeri-negeri lain termasuk Sabah dan Sarawak.
Sementara itu, Pengarah Urusan Mayconsult, Zainal Abidin Yahya berkata, sambutan menggalakkan yang diterima itu adalah disebabkan orang ramai telah mula menyedari tentang kelebihan teknik tanaman fertigasi.
''Para petani sekarang mahu beralih dari teknik pertanian tradisional kepada fertigasi kerana risikonya dapat dikawal selain memberikan hasil yang tinggi.
''Walaupun peringkat awal projek ini melibatkan kos yang agak tinggi bagi menyiapkan segala infrastruktur, namun ia berbaloi kerana kelengkapan tersebut boleh bertahan untuk tempoh masa 10 hingga 15 tahun,'' katanya.
''Selain cili, teknik tanaman ini sesuai digunakan untuk tanaman seperti tomato, rock melon dan terbaru adalah halia,'' jelasnya.
''Mereka yang telah memulakan projek akan dibantu dari semasa ke semasa di mana khidmat nasihat akan diberikan jika mereka menghadapi sebarang masalah,'' katanya.
Sebagai inisiatif membentuk satu komuniti berkaitan bidang fertigasi, para peserta yang bengkel itu telah menubuhkan persatuan mereka sendiri yang diberi nama Persatuan Usahawan Fertigasi Malaysia (PUFM) bagi tujuan berkongsi maklumat dan kemudahan berkaitan projek masing-masing.
''Kita mahu jadikan persatuan ini sebagai pusat utama mendapatkan maklumat berkaitan fertigasi seperti bekalan baja, benih, peralatan, pemasaran dan sebagainya.
''Kita juga mempunyai saintis yang sentiasa menjalankan penyelidikan terbaru mengenai fertigasi di mana maklumat mengenainya akan di salurkan kepada ahli-ahli dalam usaha membantu mereka mengurangkan kos projek dan meningkatkan hasil,'' katanya.

maklumat lengkap boleh didapati di: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0612&pub=Utusan_Malaysia&sec=Agrobiz&pg=ag_01.htm

No comments:

To contact us, just email to ashireen_hs@yahoo.com.my